De verkiezing

divider

Vier redenen om deel te nemen

Motiveer je klant
Promotie

Promotie en positieve media-aandacht voor jouw (web)winkel.

Consumentenwensen
Consumenten inzicht

Inzicht in de beoordelingen van consumenten.

Leer van je klant
Inzicht

Inzicht in je prestaties ten opzichte van deelnemende concurrenten.

Als je wint
Kroon

Als winnaar draagt jouw (web)winkel een jaar lang de (categorie)titel ‘Beste Winkelketen van Nederland’ en/of ‘Webshop Awards the Netherlands’.

Wat zeggen eerdere deelnemers?

  • “Dit is waar we het voor doen! De consument heeft ons niet alleen uitgeroepen tot categoriewinnaar, maar ook tot Beste Winkelketen van Nederland. Wij zijn heel trots dat wij namens onze ondernemers deze prijzen in ontvangst mochten nemen.”

    ~ Profile 'de Fietsspecialist', 2021-2022

  • “Bij FuturumShop draait alles om klanttevredenheid en shopgemak. Het winnen van de Webshop Awards toont aan dat we de juiste dingen doen voor onze klant.”

    ~ Futurumshop, 2021-2022

  • “Wij vinden het een enorme eer dat de consument ons heeft verkozen tot winkelketen van het jaar in de categorie bouwmarkten. Het is een enorme opsteker voor onze ondernemers en onze organisatie. In de afgelopen paar jaar is er hard gewerkt om het merk Hubo op alle fronten te vernieuwen en dan is dit een grote beloning. Het laat zien dat zelfstandige ondernemers samen sterk kunnen staan.”

    ~ HUBO, 2021-2022

  • “Als fanatieke sporters zijn we iedere dag gebrand op het neerzetten van het beste resultaat en willen wij alle sporters in Nederland helpen om, zeker nu, in beweging te komen en te blijven. Na een lastig jaar waarbij de focus noodgedwongen extra op online kwam te liggen is het winnen van de Webshop Awards een prachtige overwinning! Sport draait immers niet alleen om winnen, maar het maakt het wél extra mooi.”

    ~ Decathlon, 2021-2022

  • “Deelname aan Retailer of the Year is een perfect middel om te kijken waar je staat bij je klanten en in hoeverre je de beoogde klanttevredenheid bereikt. Het winnen van de award is de ultieme voldoening voor de inzet van je hele team!”

    ~ Zooplus, 2021-2022

  • “ABN AMRO Retailer of the Year is een heel mooi initiatief wat zorgt voor competitie binnen de verschillende branches, maar ook het retaillandschap beter op de kaart zet. Ook zijn wij enorm blij met de marketingwaarde van de diverse te winnen titels.”

    ~ Van Dal mannenmode, 2021-2022

  • “De ‘Beste Winkelketen van Nederland’ verkiezing is voor ons een belangrijk terugkomend moment in het jaar. Wij hechten extreem veel waarde aan de mening van onze klanten en het winnen van deze verkiezing geeft ons een bevestiging dat we nog steeds op de juiste weg zijn.”

    ~ Specsavers, 2021-2022

  • “We werken er elke dag hard aan om van iedere Schuurman Schoenen klant een fan te maken. De feedback van onze fans tijdens de stemronde van de verkiezingen is dan ook erg waardevol en helpt ons om dingen nog beter te doen. Uiteraard zijn we heel erg trots op het feit dat onze fans ons hebben bekroond tot beste winkelketen en beste webshop in onze categorie.”

    ~ Schuurman Schoenen, 2021-2022

  • “We zijn ontzettend trots dat de consumenten MOOI Parfumerie als beste hebben gewaardeerd. Na de bekendmaking hebben veel consumenten gereageerd via Social Media, maar ook in de winkels werden onze mensen gefeliciteerd. Het is een echt feestje geworden en heeft ons in deze lastige tijd veel positiviteit gebracht!”

    ~ MOOI Parfumerie, 2021-2022

  • “Wij zijn Estremo trots op de Webshop Award! Elke dag zet ons team zich in om onze klanten fijne koffiemomenten te bezorgen. Het winnen van de award is voor ons een blijk van waardering.”

    ~ Koffievoordeel.nl, 2021-2022

  • “Klantentevredenheid- en feedback is onze belangrijkste graadmeter voor de keuzes die we maken. Game Mania is trots op de waardering van haar klanten voor zowel beste winkelketen als webshop in dezelfde categorie. Het is een bevestiging van onze omnichannel strategie en helpt ons elke dag beter te doen.”

    ~ Game Mania, 2021-2022

  • “Trots dat zoveel klanten elk jaar weer de moeite nemen om op ons te stemmen en heel mooie cijfers geven. Dat is waar we het voor doen! Dit jaar voor de 7e keer uitgeroepen tot beste tuinspeciaalzaak, voor de 8e keer tot beste dierenspeciaalzaak en opnieuw winnaar van de award voor beste webshop in de categorie tuin.”

    ~ Welkoop, 2021-2022

Hoe werkt het?

Retailers kunnen zich aanmelden voor actieve deelname aan de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezingen. Om kans te maken op één van de titels, heb je namelijk minimaal 380 netto beoordelingen per categorie en per kanaal (fysiek/online) nodig. Motiveer je klant om te stemmen op jouw (web)winkel. Bekijk de mogelijkheden om campagne te voeren en beoordelingen te verzamelen.

Er zijn twee voorwaarden verbonden aan deelname: een winkelketen heeft minimaal vijf vestigingen in Nederland en een webshop heeft een minimale jaaromzet van 10 miljoen euro.

Consumenten brengen tijdens de stemperiode een stem uit op hun favoriete (web)winkels. In de vragenlijst selecteert de consument een (web)winkel en vervolgens een categorie.

De consument beoordeelt een (web)winkel op een aantal aspecten. Deze aspecten zijn voor winkelketens en webshops afzonderlijk vastgesteld:

Winkelketens

  • Prijs (deze winkel biedt waarde voor mijn geld)
  • Assortiment (de keuze van producten in deze winkel sluit aan bij mijn wensen)
  • Klantvriendelijkheid (de medewerkers hebben een vriendelijke houding en oprechte aandacht)
  • Deskundigheid (de medewerkers hebben voldoende kennis en inzicht over de producten)
  • Koopgemak (het kost niet meer tijd en moeite dan nodig om bij deze winkel te kopen)
  • Uitstraling (deze winkel ziet er verzorgd en overzichtelijk uit)

Webshops

  • Prijs (deze webshop biedt waarde voor mijn geld)
  • Assortiment (de keuze van producten in deze winkel/webshop sluit aan bij mijn wensen)
  • Service (de medewerkers bieden hulp tijdens het koop- en retourproces)
  • Informatievoorziening (de webshop stelt voldoende informatie beschikbaar om een keuze te maken voor een product)
  • Bezorging (er worden voldoende bezorgopties aangeboden en de bezorging verloopt snel en probleemloos)
  • Gebruiksvriendelijkheid (de webshop is overzichtelijk en ik kan mijn producten makkelijk vinden)

Naast een beoordeling op bovenstaande aspecten laten consumenten de volgende persoonlijke gegevens achter: geslacht, leeftijd en het e-mailadres.

Als de stemperiode is geëindigd, starten we met de analyse van de beoordelingen. Hierbij beginnen we met de volgende controleslagen:

  • Bij twee of meer beoordelingen voor één retailer in dezelfde categorie vanaf één e-mailadres, wordt één beoordeling meegenomen en worden de overige beoordelingen verwijderd;
  • Beoordelingen die volledig zijn ingevuld binnen een tijdsbestek van 60 seconden worden verwijderd aangezien zeer te betwijfelen is dat deze beoordelingen serieus zijn ingevuld;
  • Er wordt een controle uitgevoerd op door respondenten gebruikte IP-adressen. Bij meer dan drie beoordelingen vanaf één IP-adres voor één retailer in dezelfde categorie worden drie beoordelingen meegenomen en de overige beoordelingen worden verwijderd.

Beoordelingen die voldoen aan deze controleslagen worden gebruikt voor de berekening van de eindcijfers. Houdt er dus rekening mee dat het aantal stemmen dat je hebt verzameld door deze controleslagen nog kan verminderen, wat ertoe kan leiden dat de stemgrens niet behaald wordt.

Berekening van de eindcijfers

Wij vragen consumenten elk jaar hoe belangrijk ze elk aspect vinden. Dit belang per aspect heeft invloed op het eindcijfer. Hieronder zie je een voorbeeld hoe we dit belang laten meetellen en het eindcijfer voor elke deelnemer afzonderlijk berekenen.

Aspect Cijfer Belang Cijfer x Belang
Assortiment 3,85 25% 0,9625
Klantvriendelijkheid 3,65 15% 0,5475
Deskundigheid 3,95 10% 0,395
Koopgemak 3,45 10% 0,345
Prijs 3,3 25% 0,825
Uitstraling 3,5 15% 0,525
Eindresultaat 3,6

Van alle eindcijfers voor dezelfde (web)winkel wordt vervolgens het gemiddelde eindcijfer berekend. Van het gemiddelde eindcijfer wordt een correctie op basis van het aantal beoordelingen afgetrokken om het gecorrigeerde eindcijfer te berekenen. Deze berekening is zo opgebouwd dat een hoger aantal beoordelingen zorgt voor een lagere correctie op het gemiddelde eindcijfer. Hieronder een voorbeeld:

  Gewogen cijfer Aantal primaire beoordelingen Correctie Gecorrigeerd eindcijfer
(Web)winkel A 3,6 380 0,20 3,40
(Web)winkel B 3,6 500 0,18 3,42
(Web)shop C 3,6 750 0,14 3,46
(Web)winkel D 3,6 1500 0,10 3,50
(Web)winkel E 3,6 3000 0,07 3,53

Als de gecorrigeerde eindcijfers en het aantal stemmen per (web)winkel bekend zijn, weten we welke retailers tot de genomineerden behoren. Binnen een categorie worden minimaal twee en maximaal vijf retailers genomineerd. Er moeten minimaal twee retailers per categorie zijn die de stemgrens hebben behaald, anders kan een categorie helaas geen doorgang vinden. Wanneer er meer dan vijf retailers de stemgrens hebben behaald, worden de vijf retailers met het hoogste gecorrigeerd eindcijfer genomineerd.

Alle genomineerden worden uitgenodigd voor een feestelijk uitreikingsmoment. De genomineerde retailer met het hoogste corrigeerde eindcijfer wordt de winnaar van de titel 'Beste Winkelketen van Nederland' en/of 'Webshop Awards The Netherlands' binnen de betreffende categorie.

Is jouw (web)winkel de winnaar? Gefeliciteerd! Met een licentiepakket kun je een jaar lang met het verkiezingslogo communiceren.

De overall winnaars worden tijdens het ‘Retailer of the Year’ Gala bekendgemaakt. Alle categoriewinnaars maken kans op de overall titels ‘Beste Winkelketen van Nederland’, ‘Webshop Awards the Netherlands’ en ‘Retailer of the Year the Netherlands’.

Hoe worden de winnaars bepaald?

De overall winnaars van de titels ‘Beste Winkelketen van Nederland’ en ‘Webshop Awards the Netherlands’ worden bepaald op basis van o.a. NPS. Alleen winkelketens/webshops die minimaal 380 netto beoordelingen na analyse hebben behaald en categoriewinnaar zijn geworden komen in aanmerking voor deze overall titels. Wanneer een winkelketen/webshop meerdere categorieën heeft gewonnen, worden deze beoordelingen/aantallen naar verhouding samengevoegd.

Om de overallwinnaar van ‘Retailer of the Year the Netherlands’ te bepalen, wordt na afloop van de categoriebekendmaking een tweede stemperiode georganiseerd onder een onafhankelijk consumentenpanel. Alle categoriewinnaars hebben tevens de mogelijkheid om tijdens deze tweede stemperiode hun eigen klanten nogmaals op te roepen. Deze consumenten wordt gevraagd om van alle categoriewinnaars een top 5 te maken. Per ingevulde beoordeling worden punten toegekend. De nummer één gerankt krijgt 5 punten, nummer twee 4 punten, nummer drie 3 punten, nummer vier 2 punten en nummer vijf 1 punt. Van alle ingevulde deelnames worden de punten bij elkaar opgeteld. De retailer met het hoogst aantal punten wint de overalltitel ‘Retailer of the Year the Netherlands’.

De drie overalltitels (‘Beste Winkelketen van Nederland’, ‘Webshop Awards the Netherlands’ en 'Retailer of the Year the Netherlands') worden enkel uitgereikt als er minimaal twee winkelketens/webshops aan de criteria per overalltitel voldoen.

Schrijf je (web)winkel in Bekijk het verkiezingsreglement